Vragen over Telmee.nl en de Nationale Database Flora en Fauna (NDFF)

Klik hier om waarnemingen door te geven via Telmee.nl

RAVON verzamelt waarnemingen van alle reptielen, amfibieën en vissen in Nederland. Het doorgeven van losse waarnemingen kan via de website telmee.nl of waarneming.nl

Op de website van Telmee staat een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden. Klik hier om naar het overzicht te gaan!

Gezocht: waarnemingen van exoten!

RAVON legt zich toe op de inheemse vissen, amfibieën en reptielen. Toch is er ook volop aandacht voor niet-inheemse soorten die ons land hebben weten te bereiken omdat ze ecologische en economische schade kunnen aanrichten. Enkele exoten binnen onze soorgroepen zijn zonnebaars, brulkikker, Italiaanse kamsalamander en de diverse exotische grondels.

Samen met andere VOFF-partners het Team Invasieve Exoten en Waarneming.nl willen we een goed beeld krijgen van de verspreiding van exotische dieren en planten in Nederland. We doen hierbij dan ook aan eenieder een oproep om waarnemingen van niet-inheemse vissen, amfibieën en reptielen te melden via:

www.telmee.nl en waarneming.nl

Andere mogelijkheden

U kunt uw waarnemingen ook nog steeds doorgeven via het gratis te downloaden programma Spot. Spot is geen online programma (i.t.t. telmee.nl) en er is dus nog een handeling nodig om het het uitvoerbestand daadwerkelijk ook bij RAVON terecht te laten komen. Als u uw data in Spot hebt ingevoerd kunt u met het programma Stipt eenvoudig mooie verspreidingskaartjes maken.

spot.gifSpot