Chytridiomycose

Een vuursalamander wordt geswapt voor onderzoek - foto Jelger Herder
De amfibieschimmels Batrachochytrium dendrobatidis (Bd) en B. salamandrivorans (Bsal) veroorzaken de infectieziekte chytridiomycose. De eerste (Bd) is eind jaren negentig voor het eerst beschreven(1,2), en infecteert nu al wereldwijd meer dan 442 soorten amfibieën in 49 landen op alle continenten (behalve op Antarctica waar geen amfibieën voorkomen). De verspreiding van Bd is te volgen via de website www.bd-maps.net. Deskundigen, waaronder het IUCN, noemen chytridiomycose: de ‘ergste infectieziekte, die gewervelden ooit heeft getroffen en een grote bedreiging voor de biodiversiteit’. Sinds 2013 is hier ook Bsal bij gekomen, een geheel nieuw beschreven amfibieschimmel (3) die de Nederlandse populatie vuursalamanders nagenoeg heeft laten uitsterven (4), en nu ook sterfte van vuursalamanders in omringende landen veroorzaakt.

Chytridiomycose is een goed voorbeeld van een ziekte waarvan de uitkomst met name door omgevingsomstandigheden wordt bepaald, en in Nederland is de impact tot op heden beperkt (5). In Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika en in Australië heeft Bd geresulteerd in groot verlies van biodiversiteit, waarbij tientallen soorten amfibieën zijn uitgestorven. Tot nog toe bleef het grootste deel van Europa, inclusief België en Nederland, hiervan gespaard. Het is dan ook zeer verontrustend dat de tweede chytride schimmel (Bsal) momenteel dergelijke massale verliezen veroorzaakt in onze contreien. Deze tweede schimmel infecteert namelijk alle salamanders (6), dus ook de kamsalamander, Alpenwatersalamander en kleine watersalamander. We vrezen voor een massale sterfte onder deze soorten in Nederland, en onder alle andere soorten in Europa.

In samenwerking met de universiteit van Gent, vakgroep Diergeneeskunde, onderzoekt RAVON de verspreiding, de impact en de potentiële verspreidingswegen van Bsal.

1. Berger et al., 1998. Chytridiomycosis causes amphibian mortality associated with population declines in the rain forests of Australia and Central America . PNAS 95: 9031 - 9036 [Link]