Ziektes & Parasieten

Ziektes bij amfibieën en reptielen: RAVON doet onderzoek naar verschillende ziektes die voorkomen bij reptielen, amfibieën en vissen. Hieronder staan enkele stageonderwerpen:

ITEM: AMPHIBIOCYSTIDIUM

• Monitoring Amphibiocystidium uitbraken in Nederland
    We weten nog weinig van de effecten van de parasiet Amphibiocystidium op inheemse soorten amfibieën. De ziekte kan zich uitwendig manifesteren als blaasjes. In Nederland zijn er gebieden waar al langere tijd melding wordt gemaakt van geïnfecteerde dieren. We willen onderzoeken wat de effecten zijn van een Amphibiocystidium infectie over langere tijd op individuen en op populaties.Het werk is in Limburg of in Brabant. Meer lezen: http://www.ravon.nl/Nieuws/tabid/1596/ArticleType/ArticleView/ArticleID/316/Default.aspx

NIVEAU: WO
    PERIODE: stage is reeds ingevuld.
    BEGELEIDER(S): Annemarieke Spitzen en Tariq Stark

ITEM: RANAVIRUS

• Monitoring ranavirus uitbraken in Nederland (noord-Nederland en Limburg)
    Recent zijn er verschillende uitbraken geweest van ranavirus waarbij duizenden amfibieën zijn gedood. Onbekend is wat de effecten hiervan zijn op inheemse amfibieën. In samenwerking met DWHC willen we specifiek twee locaties intensief een jaar (=veldseizoen) lang bemonsteren om de fluctuaties in het verloop van een uitbraak gedetailleerd in kaart te kunnen brengen.

PERIODE: april – december (bachelor/master)
    BEGELEIDER(S): Annemarieke Spitzen (RAVON) en DWHC (www.DWHC.nl)

ITEM: VUURSALAMANDER EN B. SALAMANDRIVORANS

• De vuursalamander en Batrachochytrium salamandrivorans
    In 2010 zijn de populaties van de vuursalamander in Nederland volledig ingestort. Inmiddels weten we dat dit is veroorzaakt door een volledig nieuwe schimmel. Om meer over de actuele situatie van de vuursalamander te weten te komen, dient onderzoek te worden gedaan in de leefgebieden. Vindt er nog voortplanting plaats in de gebieden? Hoe is de waterkwaliteit in de gebieden? En hoe ontwikkelen zich de populaties zich op dit moment?

NIVEAU: HBO, WO PERIODE: januari - juli.
    BEGELEIDER: Wilbert Bosman en Annemarieke Spitzen
    LOCATIE: Zuid-Limburg. Bezit van rijbewijs noodzakelijk of in Zuid-Limburg wonend.

Stageformulier

Als je geïnteresseerd bent in het volgen van een stage bij RAVON of vragen hebt over één van de onderwerpen kun je contact opnemen met onze stagecoördinator door onderstaand formulier volledig in te vullen en te verzenden!

* Required