vrijdag 29 maart 2024

Amfibieën - Daglijstjes

Monitoren van amfibieën op verschillende locaties

Amfibieën daglijstjes. Foto: Jelger Herder

Amfibieën daglijstjes

Wil je graag helpen bij het inventariseren van amfibieën in Nederland, maar loop je liever niet iedere keer dezelfde route in hetzelfde gebied? Dan kun je meehelpen aan het samenstellen van daglijstjes. Daglijstjes zijn prima bruikbaar voor het in beeld brengen van de ontwikkelingen van amfibieën in Nederland. Met een complete soortenlijst kunnen we ook de aan- en afwezigheid van soorten inschatten en de soortenrijkdom per gebied. Deze gegevens zijn erg belangrijk voor het bepalen van trends voor amfibieën.

Wat ga je doen?

Een aantal keer per jaar bezoek je een gebied naar keuze bij jou in de buurt. Meestal maak je gebruik van een schepnet om larven en volwassen dieren te inventariseren en je luistert naar roepende dieren. Je geeft je ogen goed de kost. Als het al donker is gebruik je een goede zaklamp om te kijken wat er onder de waterspiegel zit.

Wat kan je verwachten?

Je krijgt een goed beeld van de amfibieën in een gebied door de seizoenen heen. Het is leuk om nieuwe ontdekkingen te doen en soorten op te sporen, het onderzoek levert zeer bruikbare gegevens op, ook voor de minder goed onderzochte plekken in Nederland. Andere waarnemers kunnen, ook op een andere dag, voor hetzelfde water ook zo'n lijstje invullen. Meerdere bezoeken aan hetzelfde water leveren zo een supercompleet beeld op.

Als RAVON-vrijwilliger krijg je drie keer per jaar het vrijwilligersblad, Schubben & Slijm, opgestuurd en eens per jaar krijg je ook de RAVON-balans op de deurmat. Hierin vind je de terugkoppelingen van de onderzoeken waar je aan hebt bijgedragen.
RAVON organiseert ook activiteiten waar je kan aan deelnemen. Dit zijn o.a. excursies, weekenden, maar ook de jaarlijkse RAVON-dag. Tijdens deze activiteiten leer je andere enthousiaste vrijwilligers kennen en duik je nog dieper in de materie.

Wat heb je nodig?

• Motivatie voor amfibieënonderzoek en enige basiskennis
  • Goede ogen en een scherp gehoor
  • Een schepnet en evt. een zaklamp
  • Een betredingsvergunning terreinbeheerder/ toestemming van de eigenaar
  • Een ontheffing voor het verstoren van beschermde diersoorten
  • Eventueel herkenningsgids of herkenningskaarten

Meedoen?

Via het invoerportaal kan je inloggen met je inloggegevens van www.telmee.nl. Je mag zelfstandig op pad. Als er in de buurt een regiocoördinator of andere gedreven vrijwilliger woont, kan je ook een keertje met diegene afspreken om samen op pad te gaan om de kneepjes van het vak te leren.

Samenvatting