dinsdag 7 juli 2020

Stages

Stichting RAVON doet onderzoek aan amfibieën, reptielen en vissen. In het onderzoeksprogramma staan op dit moment de onderstaande thema's centraal. Voor de verschillende items stellen we onderzoeksvragen op waarvoor vervolgens projecten worden geïnitieerd.

Voor zowel de bachelor- als masterfase formuleren we specifieke onderzoeksvragen, die een substantiële bijdrage leveren aan het overkoepelende onderzoek.

Onderwerpen

Communicatie

Item: Natuurfilm

• Natuurfilmer
    Stichting RAVON helpt momenteel een team van professionals aan de voorbereiding van een uniek filmproject over de Nederlandse onderwaternatuur. Voor dit project zijn we op zoek naar een enthousiaste stagiaire. Ben jij geduldig, niet bang voor water, in staat uren niks te doen en toch alert te blijven? Wijk je niet terug voor het dagenlang afzien, met kans op de teleurstelling dat je gewacht hebt voor niets? En wil je jouw natuurkennis inzetten voor deze spannende natuurfilm? Draag jij de coole onderwaterwereld een warm hart toe? Dan zijn we op zoek naar jou!
    Wat bieden wij: Tijdens deze stage zal je samenwerken met diverse natuurfilmers en assisteren bij filmwerkzaamheden; de voorbereidingen, het filmen zelf en het spotten van bijzondere natuurgebeurtenissen. Het maken van een natuurfilm is geen 8 tot 5-bezigheid en we zoeken iemand die flexibel mee wil draaien.
    Wat vragen wij: Wij hopen dat je dan ook nog enige ervaring met film of natuurfotografie hebt. Een rijbewijs is een vereiste voor deze stage.

Benieuwd waar je aan mag meewerken?
    Teaser: https://vimeo.com/blikonderwater/waves
    Wachtwoord: water

NIVEAU: MBO, HBO, WO (motivatie is het belangrijkst)
    PERIODE: April 2020- Augustus 2021
    BEGELEIDER(S): Arthur de Bruin

Item: Tiny Tuinpoel

• Visloze tuinvijvers voor inheemse soorten
    Nederland verstedelijkt, leefgebieden van flora en fauna verdwijnen en raken versnipperd, exoten rukken op, het klimaat warmt op. De biodiversiteit staat hierdoor onder druk. Burgers nemen steeds vaker zelf een actieve rol om de biodiversiteit in hun eigen omgeving te verbeteren. Met de inrichting van de tuin kan al veel winst geboekt worden voor inheemse soorten. Een natuurlijk functionerende tuinvijver heeft een grote meerwaarde voor amfibieën, libellen, vogels en planten. Samen met IVN promoot RAVON de aanleg van de Tiny Tuinpoel, een vijver voor inheemse soorten, zonder vissen.

We zoeken een stagiaire die ons helpt in het testjaar van de Tuinpoel. Je hebt een groene achtergrond, met interesse in amfibieën en hun leefgebied en hoe dit in een tuin gerealiseerd kan worden. Je draagt bij aan het opstellen van een handleiding voor aanleg en onderhoud van een Tuinpoel. Je onderzoekt en evalueert het functioneren van tuinvijvers. Je onderhoudt het contact met de testgroep van 30 tuinpoel-testers (mensen die dit jaar een Tiny Tuinpoel hebben aangelegd met onze hulp). Daarnaast kijk je naar wensen en beleving van een tuinvijver bij het brede publiek en hoe dit zich verhoudt tot de ecologische vereisten van een inheemse Tuinpoel.

NIVEAU: HBO/ WO