dinsdag 16 juli 2024

Nieuws

RAVON zoekt een projectleider “Vis in de Delta”

Vacature

• 23 december 2022
  • Auteur: Jeroen van Riet
  • Aantal keer bekeken: 1262
  • 0 Reacties
RAVON zoekt een projectleider “Vis in de Delta”

Wegens uitbreiding van de vaste formatie is RAVON op zoek naar een:

Projectleider “Vis in de Delta”

RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) is een stichting met een ideële doelstelling zonder winstoogmerk. Als onafhankelijke kennisorganisatie leveren we een bijdrage op het vlak van instandhouding en bescherming van inheemse reptielen, amfibieën, vissen, planten (FLORON) en hun leefgebieden. Dat doen we samen met een groot landelijk netwerk van vrijwilligers. Kennisopbouw door monitoring en onderzoek vormt een belangrijk onderdeel van ons werk. Deze kennis delen we en passen we toe in de praktijk. We werken op projectbasis met een breed scala aan projectpartners, financiers en opdrachtgevers. Op dit moment heeft RAVON 60 medewerkers in dienst in Nijmegen en Amsterdam. RAVON is een organisatie waarin ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en eigen initiatief.

Delta onder druk

De zoet-zout overgangen van de delta vervullen verschillende cruciale functies voor vis: als paaigebied, migratieroute en kraamkamer. Deze verscheidenheid in functies maakt het een hotspot voor visdiversiteit. De biodiversiteit en het voortbestaan van verschillende soorten staan in deze gebieden onder druk door huidige inrichting en beheer met gebrek aan connectiviteit en natuurlijke processen, klimaatverandering en emissie van verschillende stoffen. De afgelopen decennia is er door waterbeheerders en natuurorganisaties hard gewerkt aan het verbeteren van de connectiviteit en het habitat voor vissen in de deltawateren. Er is echter veel extra inzet nodig om verbetering van het leefgebied voor vis in de delta door te zetten. Daar hebben we jou bij nodig!

Wat ga je doen?

Je gaat aan de slag binnen het themateam “Delta”. Je werkt met name op de overgang van zoet naar zout in de Zeeuwse en Zuid-Hollandse delta, maar de gehele Nederlandse kustregio behoort tot jouw scope. Vanuit onderzoek en kennis werk je aan het verbeteren van het leefgebied van vissen, het vergroten van de biodiversiteit en het herstel van populaties. Dit doe je door inhoudelijk stevige projecten uit te voeren die zich richten op onderzoek, advies en beleidsverandering. Als projectleider stuur je projecten aan, houd je zicht op de planning en draag je zorg voor een goed verloop en afronding van projecten. Je hebt een belangrijke inhoudelijke rol bij de onderzoeksopzet, analyse en rapportage/communicatie van de resultaten. Ook ben je betrokken bij het bedenken en optuigen van nieuwe projecten.

Voorbeelden van projecten binnen dit thema zijn: De monitoring van het aanbod van glasaal en driedoornige stekelbaars langs de volledige Nederlandse kust (Samen voor de Aal) met het prioriteren van migratieknelpunten als één van de doelen, het grondig testen en optimaliseren van vismigratievoorzieningen (Passagecheck) en onderzoek naar de kraamkamerfunctie van de Zuid-Hollandse delta voor de visgemeenschap (Een Zegen in de Delta). Ook inrichtingsprojecten behoren tot jouw werkveld, zoals het recente inrichtingsadvies voor de getijdenrivieren als onderdeel van KRW-maatregelen (Kansen voor vissen bij habitatinrichting getijdenrivieren Zuid-Holland).

Wie zoeken wij?

Wij zoeken een gedreven projectleider en teamspeler met een grote interesse voor het onderwaterleven in zoet en zout water. Je werkt doelgericht, overziet meerdere projecten en werkt gestructureerd.

We zoeken sterke overeenkomsten met onderstaande criteria:

• HBO+ / WO werk- en denkniveau met ervaring in / affiniteit met het leiden van projecten.
  • Proactief, creatief en doortastend in het opzetten en realiseren van projecten op vlak van onderzoek, soortbescherming en habitatherstel.
  • Kan koppeling maken tussen kennis en praktijk.
  • Kan zich schriftelijk goed uitdrukken in rapportages en publicaties.
  • Goede mondelinge vaardigheden (ambassadeur voor RAVON).
  • Goede data analyse vaardigheden (R-statistics).

Overeenkomst met onderstaande criteria is een pré:

• Kennis van soorten, ecologie, monitoring, natuurbeheer, bescherming en inrichting.
  • Kennis van de Nederlandse delta met getijdenwateren en zoet-zout overgangen.
  • Kunnen denken als een vis.

Wat bieden wij?

• Een baan waarin je positief bijdraagt aan de natuur.
  • Werken in een team met gedreven vakinhoudelijke collega’s binnen een informele en uitdagende werkomgeving.
  • De functie van projectleider voor 32 of 36 uur per week.
  • Een aanstelling voor een jaar met uitzicht op verlenging.
  • Hybride werken mogelijk. Standplaats Nijmegen.
  • Een marktconform salaris o.b.v. kennis en ervaring in schaal 9-10 (€2975-€4716 o.b.v. 40u).

Solliciteren

Je brief en CV kun je sturen naar kantoor@ravon.nl, o.v.v. ‘Vacature Projectleider Delta. Voor inlichtingen: Sanne Ploegaert (0657534849), s.ploegaert@ravon.nl) en Martijn Schiphouwer (0652602780) (martijn.schiphouwer@ravon.nl).

Categorieën: Actueel, Instagram